Pille osales 10.oktoobril HAJÜ (Harjumaa Alushariduse
Juhtide Ühenduse) teabepäeval Muuga Lasteaias.
Tiina
Peterson (Haridus- ja
Teadusministeeriumi üdharidusosakonna peaekspert) esitas ettekande Eesti
alushariduse eduloost ja prioriteetidest. Jagan neid:
Eesti
alusharidus paistab 38 Euroopa riigi võrdluses silma:
· läbimõeldud
haridusliku sisu;
· kättesaadavuse
ja taskukohase;
· pädevate
lasteaiaõpetajate ja kaasatud lastevanemate poolest.
TASUB
TEADA, et:
üksnes
kuues EL riigis (Eestis, Rootsis, Saksamaal, Sloveenias, Soomes ja Taanis) ja
Norras 6-18 kuu vanuses väikelastele tagatud riigi poolt rahastatud
lasteaiakoht.
Eesti
on kolmandiku riikide hulgas, kus vähemalt ühel rühmaga tegelevatest
töötajatest peab olema erialane kõrgharidus.
Sarnaselt Eestiga töötavad pooltes riikides rühmaga ka
assistendid.
Suhtarvude
poolest on Eesti lasteaiad Euroopa võrdluses samuti paremas olukorras:
2-aastaste maksimumarv töötaja kohta varieerub kolmest (Montenegros ja Norras)
18-ni (Hispaanias)- Eestis 8.
4
aastaseid on töötaja kohta enamikus riikides 20 ja enam, alla kümne Iirimaal,
Ungaris, Soomes, Šotimaal ja Norras- Eestis 12.
Eestis
on riiklik õppekava laste arengu toetamise aluseks kogu lasteaiaperioodi
vältel.
Eesti
on koos Albaania, Horvaatia, Malta, Montenegro, Norra, Portugali ja Šotimaaga
väheste riikide hulgas, kus lasteasutuse kvaliteedihindamises kasutatakse
lastevanemate küsitlusi.
Eesti
lastevanemad saavad lasteasutuse arengus kaasa rääkida ka hoolekogu töös
osaledes. Samuti on neil otsustusõigus lapse koolivalmiduse küsimuses.
Laste
koolivalmidust hinnatakse enne kooli vaid 11 riigis: Eestis, Saksamaal,
Horvaatias, Luxembourgis, Ungaris, Austrias, Slovakkias, Bosnia-Hertsegoviinas,
Lichtensteinis, Montenegros ja Serbias.
Ainult
4 riigis on koolivalmiduse hinnang üheks aluseks koolikohustuse
edasilükkamisel: Eestis, Luksemburgis, Ungaris ja Lichtensteinis.
Alushariduse seaduse eelnõu koostamise eesmärk on ühtne alushariduse süsteem, mis lähtub laste ja perede vajadustest ja kus on loodud kvaliteetsed tingimused (õpetajate, assistentide ja juhtide professionaalsus, õppekava, kvaliteedi hindamine) laste arengu toetamiseks ja põhihariduses jätkamiseks.
Lisan ka slaidid peamiste väljakutsete ja Euroopa Komisjoni soovitustega.
Rajaleidja esindaja Urve Sellenberg andis
ülevaate Rajaleidja tööst.
Urve toonitas, et lapsevanemad võiksid julgemalt
pöörduda Rajaleidja poole nõustamisküsimustes. Koolivalmiduse hindamine on ka
meie lasteaias toimunud Rajaleidja abiga, aga sel juhul, kui lasteaed ja
lapsevanem jäävad eri meelele.
Kokkuvõte Pillelt
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar