esmaspäev, 22. veebruar 2021

Koolitusest koolieelses eas laste seksuaalkasvatus: keha, tunded ja turvalisus.

Tartu Ülikooli seksuaaltervise uuringute keskus, Inimeseõpetuse Ühing ja Tervise Arengu Instituut kutsusid lasteaedu osalema 2-päevasel koolitusel ,,Koolieelses eas laste seksuaalkasvatus: keha-, tunde- ja turvalisusekasvatus“ Osaleda sai 2 inimest lasteaia kohta, kuni grupi täitumiseni. Meie majast jõudsid end kirja panna Ingeri ja Pille

Teemad:

  • Lapse seksuaalne areng
  • Mille poolest erineb laste seksuaalsus täiskasvanute omast
  • Seksuaalkasvatuse eesmärgid ja olulisus koolieelses eas
  • Euroopa seksuaalhariduse standardite tutvustamine
  • Laste eakohane, sobimatu ja lubamatu seksuaalkäitumine – käitumise hindamise põhimõtted ning toetava ja austava reageerimisviisi valimine
  • Toetavate materjalide (õpetajaraamat, vanematele suunatud materjalid jm) tutvustamine
  • Õpetajaraamatu erinevad teemad (Minu keha; Tunded ja suhted; Enesekehtestamine; Laste saamine) ja nende käsitlemine erinevas vanuses lastega
  • Koostöö lapsevanemate ja kolleegidega laste seksuaalse arengu toetamisel ning seksuaalkasvatuse läbiviimisel

Koolitus toimus Moodle keskkonnas.

Viited materjalidele:

https://intra.tai.ee/images/prints/documents/154652639359_laste_seksuaalne_areng.pdf

https://intra.tai.ee/images/prints/documents/157890520042_toeta_lapse_arengut.pdf

https://intra.tai.ee//images/prints/documents/157890538823_minu%20keha_.pdf

https://intra.tai.ee//images/prints/documents/161156918576_Laste%20ja%20noorte%20seksuaalk%C3%A4itumise%20hindamine%20lipus%C3%BCsteemi%20meetodil_594X841+5mm_TR%C3%9CKIFAIL.pdf

 

Kodutööna tuli läbi viia raamatu alusel tegevusi ning koolitusel nendest tegevustest ülevaade anda.

Ingeri valis teemaks „Minu keha“ ja mina (Pille) valisin Rannapõnnide lastega aruteluks teema „Ujumisriiete reegel“.


Peatüki "Minu keha" all soovitatakse lastele rääkida ujumisriiete reeglist. Selleks on oma teoodika. Esmalt peaks läbi tegema tunnetusharjutuse.Iga laps saab võtta endale pimesi kehaosaga pildi. Laps sai selle kehaosa kohta rääkida nt kuidas seda kehaosa nimetatakse, kas laps ise või teised tohivad seda kehaosa katsuda. 

(Pea- mulle meeldib, kui mulle tehakse pai, aga ei meeldi kui keegi tutistab jne)
Pärast tunnetusharjutust vaatlesime pildil tüdrukut ja poissi ujumisriietes. iga laps sai ühe poisi või tüdruku ujumisriided töölehel ära värvida ja välja lõigata ning suurele plakatile kleepida. Selgitada sai, et ujumisriiete all olevad kehaosad on isiklikud ja erilised- see tähendab, et ainult laps võib otsustada nende üle ja neid teistele ei näidata.
Reegel kõlab nii: mitte keegi ei tohi neid kehaosi katsuda, vaadata või nendest rääkida ilma lapse loata; teise lapse ujumisriiete alla vaatamine ja puudutamine ei ole sobiv käitumine.

Lastele jäi reegel hästi meelde. Head õpetajad ja lapsevanemad, see on  hea lmetoodika, kuidas rääkida lastele kehast, selle kaetusest ja ok ja mitte ok puudutustest.

 





Viisin läbi meie rannapõnnides ühe sellise tegevuse nagu " minu keha". See seisnes selles, et lapsed hakkasid ennast ja üksteist vaatlema. 



Lapsed kirjeldasid, millised nende kaaslased välja näevad nt. juuksed, silmad, ninad jne. Seejärel vaadeldi ennast peeglist ja kirjeldati, milline ta välja näeb.



Lõpuks iga laps joonistas endast portree. Tore oli jälgida, et juuksed ja silmavärv üritati võimalikult üksühele valida ja see tegevus oli lastele päris huvitav.



Ingeri ja Pille

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar