Lasteaed Neeme Mudila
keskkonnaülevaatus
2019/2023
| Kasutusel, sobiv variant |
| Kasutusel mõnikord |
| Katsetasime, ei sobinud |
| Vajab rohkem propageerimist |
| Kavatseme proovida, katsetuskäigus |
1. Info, teavitamine ja kaasamine
| Tegevus | 2019/ 2020 | 2020/ 2021 | 2021/ 2022 | 2022/ 2023 |
Rühma ja kogu maja puudutava info on kajastatud stendil | |||||
Teabe edastamine toimub paralleelselt ka kodulehe www.neememudila.ee kaudu | |||||
Eliis.ee keskkonna kaudu informeerime oma töötajaid ja meie maja lapsevanemaid | |||||
Blogi kaudu ülevaate jagamine on kättesaadav kõikidele | |||||
Keskkonnatöögrupi arutelud toimuvad direktori poolt käskkirjaga kinnitatud grupis, sisu jagamine toimub protokollide kaudu | |||||
Laste Rohelise Kooli töögrupi arutelude kajastamine toimub protokollide kaudu, mis on leitavad ka paberkandjal Rohelise Kooli kaustas | |||||
Meedias tegevuste kajastamine (ajalehed, ajakirjad, veebipõhised ajakirjad) | |||||
Ühisürituste organiseerimine ja osalemine- kaasamine | |||||
Koostööpartnerite teavitamine loob võimaluse paberivabaks suhtlemiseks, enesekontrolliks ja veebipõhiste dokumentide aktsepteerimiseks | |||||
Heade praktikate jagamisel on oluline roll teiste Rohelise Kooli programmis osalevate lasteaedadega, et rääkida enda ja kuulata teiste edulugusid | |||||
2. Elurikkus, loodus ja õueala | Kaardistame õueala infotahvlitega ning hoiame neid puhaste ja tervetena | ||||
Täiendame õueala maketti pärast uute vahendite muretsemist ning maketi purunemisel/lagunemisel | |||||
Lapsed kastavad ise lilli kogu majas, sh saalis ja erinevates kabinettides | |||||
Lasteaia õuele on meisterdatud putukahotell | |||||
Suurendame õuesõppe rolli tubaste tegevuste kõrval | |||||
Osaleme Räpina Aianduskooli projektides ning blogi kaudu anname pidevat ülevaadet | Ei õnnestunud projekti saada | ||||
Õueala on planeeritud nii, et lastel on lisaks mängu võimalustele ka ruumi jooksmiseks, jalgpalli mängimiseks ning spordipäevade läbiviimiseks | |||||
Lindudele pesakastide meisterdamine isadega on muutunud traditsiooniks | Piirangute tõttu ei saa | ||||
Osaleme Eesti Ornitoloogiaühingu korraldatud talvises aialinnuvaatluses | |||||
Mänguväljaku korrashoidu kajastame mänguväljaku päevikus,mis sisaldab ka igapäevast visuaalset seiret. | |||||
Vilistlaste kingitud viljapuud ja põõsad on hooldatud, mahakukkunud ja riknenud õunad korjatud | |||||
Õuealale on rajatud muru plats, mida ei niideta, et jälgida seal putukate toimetamist | |||||
Lapsed kasutavad õues looduse uurimiseks erinevaid mikroskoope, luupe | |||||
Lapsed koos õpetajatega istutavad õuealale meelepäraseid taimi ning hooldavad neid | |||||
Toalillede arvukus on täieneb | |||||
Õueala taimekastides kasvatame maitse- ja ravimtaimi, erinevaid köögivilju. | |||||
Lapsed käivad võimalikult tihti õppekäikudel ümbritsevas keskkonnas, metsas ja mere ääres. | |||||
3. Kliimamuutused | Iga päev teostame ilmastiku vaatlust ja täidame sellekohast tabelit. | ||||
Võtame osa -Sooja kampsuni päevast, millega pöörame tähelepanu inimtegevusest tingitud kliimamuutustele. | |||||
Lapsed tõstavad endale ise toidu taldrikule (sobiva koguse), et vältida toidujäätmete teket. | |||||
Lapsed ja täiskasvanud jälgivad elektrienergia tarbimist rühmas ja kogu lasteaias. Kui ruumis kedagi pole, siis kustutame sealt ka tuled. | |||||
Kliimamuutuste mõju inimeste tervisele. Arutleme, miks on nii palju viirushaigusi ja kuidas viiruste ajal käituda. | |||||
Terviseampsud iga päev, vaheldusrikkus Vitamiinidega viiruste vastu. | |||||
4. Energia | Oleme säästlikud vee ja kütte tarbimisel. Vee kulul hoiame silma peal AS Loo Vesi´le igakuiselt näitude saatmisega. Teeme aastate lõikes diagramme kulu kohta nii köögi kui katlaruumi näitude põhjal. | ||||
Jälgime, et tuled põlevad vaid ruumides, kus on inimesed. Lastest koosnev töörühm teeb pistelist kontrolli. | |||||
Ruume tuulutame Terviseameti poolt ettenähtud korras. | |||||
Jälgime rühmaruumides, kabinettides, saalis ja koridorides temperatuuri termomeetrite järgi. Hoiame temperatuuri 22 C juures. | |||||
Jälgime patareisid vajavate õppevahendite väljalülitatud olekut, kui me neid ei kasuta. | |||||
5. Globaalne kodakondsus | Tutvustame erinevate maade kombeid,muinasjutte, lavastusi, luulet, muusikat ning toite. | ||||
Jätkame reisiseinal tutvustamist erinevatest maadest koos personali ja lastevanematega. | Piirangute ajal ei saanud reisida | ||||
Itaalia õhtute korraldamine, mida aitab läbi viia lasteaias käiv itaalia pere. | Itaalia pere laps lahkus | ||||
6. Tervis ja heaolu | Osaleme Suukooli kampaanias. | ||||
Kaks korda aastas käib hambaarst laste hammaste tervist kontrollimas ning annab teavet lapsevanematele hambaarsti poole pöördumise vajadusest. | Võõrad ei saanud majja | Lapsevanematel vähene huvi | |||
Tervishoiutöötaja viib läbi terviseõpetuse tunde. | |||||
Juhtkond viib läbi nii õueala kui sisekeskkonna riskianalüüsi. | |||||
Personal saab soovi korral tööandja kulul gripivaktsiini. | |||||
Töötajad käivad regulaarselt töötervishoiuarstil | |||||
Lasteaias käivad vaid terved lapsed. Hoiame end ja teisi. | |||||
Laste haigestumised lasteaias ja traumajuhtumid märgime üles/ salvestame ning kaardistame ohukohad. | |||||
Tervishoiutöötaja teavitab kogu maja personali ja lapsevanemaid haiguspuhangutest ning annab juhiseid paranemiseks ning haigustest hoidumiseks. | |||||
7. Meri ja rannik | Mere ja rannikuga seotud teemade ja tegevuste kasutamine õppetöös. | ||||
Süstemaatiliselt toimuvad õppekäigud mere äärde, temaatilised vaatlused ja mängud. | |||||
Tutvustame mere ja ranniku ökosüsteeme. | |||||
Pöörame tähelepanu ohutusele merel ja mere ääres. | |||||
8. Prügi ja jäätmed | Lapsed koos õpetajaga käivad rannas kontrollimas prügi olemasolu ja seda likvideerimas. Arutelu teemal: plastjäätmete teekond Läänemerre. | ||||
Keskkonnatöögrupi läbirääkimiste tulemusel vallaga paigaldati mere äärde osaliselt maasse kaevatud prügitünn, mille tühjendamise ja ümbruse korrashoiu eest vastutab lasteaia majahoidja. | Lisa prügiksti tegid õuele töömaleva lapsed | ||||
Arutleme koos lastega: taaskasutus. Kasuta vähem, taaskasuta, töötle ümber. | |||||
Õpime prügi sorteerima: millistesse konteineritesse prügi paigutada, vähendada olmeprügi ja toidujäätmeid. | |||||
9. Transport | Viime läbi uuringu “Kuidas tulen lasteaeda? | ||||
Jälgime ja teeme selgitustööd vanematega, et parklas seisavad autod seisatud mootoriga. | |||||
Loendame hommikul parklas autosid, et saada ülevaadet autode kasutamise kohta. | |||||
Propageerime jalgsi või rattaga liikumist autosõidu asemel. | |||||
10. Vesi | Igal aastal teostatakse joogivee keemilist- ja mikrobioloogilist analüüsi | ||||
AS Loo Vesi vahetab veefiltreid ning teostab jooksvaid parendus- ja hooldustöid | |||||
Eriolukordade tarbeks on lasteaias võimalik kasutada Saku Läte kuuma/külma veeautomaati | |||||
Õp.abide ametijuhendi kohaselt kontrollivad õp.abid rühmades san.sõlmede töökorras olekut, ning teavitavad remondivajadusest direktorit | |||||
Vee ringluse ja eluslooduse seoste mõistmiseks korraldame veepäeva | Ei saanud pidada | ||||
Kogume vihmavett kastmiseks | |||||
AS Loo Vesi töömehed viivad läbi vestlusi lastega teemadel- kust tuleb kraanivesi ja mis saab kasutatud veest | |||||
Jälgime vee kulu, koostame diagramme ning analüüsime tulemusi aastate lõikes | |||||
Selgitustöö tegemine: kuidas ja kui palju kasutame vett käte pesemisel, WC-s vett peale vajutades jne. | |||||
11.Toit | Lasteaed pakub -terviseampsu, mis on igapäevane vitamiinirikas vahepala hommiku- ja lõunasöögi vahel | ||||
Kokandusring eelistab võimalusel kodumaist toorainet, aidates lapsel saada ülevaadet toiduainete päritolumaadest ja kasutusvõimalustest | Kokandusringi ei toimu | Kokandusringi ei toimu | |||
Lasteaed jälgib toitlustamist pakkudes suhkrukella reeglit | |||||
Lapsed annavad tagasisidet endale kui toidu tarbijale. Küsitlus: mina sõin nii... | |||||
Suukooli projektis osalemine, lapsed loputavad peale söögikordi suud ja kasutavad Suukooli poolt kingituseks saadud ksülitoolipastille | |||||
Leivanädala tähistamine. Tutvumine erinevate leivasortidega ja nende degustatsioon. Võileibade valmistamine | |||||
Vähendamaks toidujääkide teket ja suurendamaks oskust hinnata toidu kogust mida ära sööme, tõstavad liitrühmade lapsed ise endale toidu taldrikule | |||||
Koostöös kokkade ja tervishoiutöötajaga toimub pidev menüü rikastamine uute toitudega | |||||
Lasteaed osaleb Euroopa Liidu poolt rahastatavas üleeuroopalises koolikavas, mis võimaldab iga päev lapsele tasuta 0,25 l piima. | |||||
Herbaariumi meisterdamine | |||||
Tutvumine erinevate hoidistega ja hoidistamise viisidega. |
| ||||
Vähemalt korra nädalas on menüüs kalatoidud. | |||||
Kasvatame aknalaudadel ise maitsetaimi, tomateid, arbuusi- ja melonitaimi. | |||||
Jõuluajal piparkoogitaigna valmistamine ja piparkookide küpsetamine, glasuurimine | |||||
Kodudega koostöös laste lemmiktoitude selgitamine |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar